Основні обов’язки роботодавця при працевлаштуванні осіб з інвалідністю

14 серпня 2025

Законодавство України покладає на роботодавців низку обов’язків щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, що гарантує їм рівні можливості та належні умови праці. Ці обов’язки регулюються Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та іншими нормативно-правовими актами.

Основні обов’язки роботодавця

Створення робочих місць та виконання нормативу. Роботодавці зобов’язані створювати робочі місця для осіб з інвалідністю та виконувати встановлений норматив. Законодавство визначає норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, який залежить від середньооблікової чисельності штатних працівників:

– від 8 до 25 працівників – 1 робоче місце.

– понад 25 працівників – 4% від середньооблікової чисельності.

Якщо кількість працівників менша за 8, норматив не встановлюється.

Створення належних умов праці. Роботодавець повинен організувати робоче місце з урахуванням індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю. Це може включати:

– Пристосування робочого місця до фізичних можливостей працівника (наприклад, спеціальні меблі, обладнання).

– Додаткові заходи безпеки.

– Надання можливості працювати на неповний робочий час, якщо це рекомендовано медико-соціальною експертною комісією (МСЕК).

Забезпечення соціально-економічних гарантій. Працівникам з інвалідністю гарантуються всі соціально-економічні пільги, передбачені законодавством. Наприклад, надання щорічної відпустки, тривалість якої становить не менше 30 календарних днів для осіб з інвалідністю I та II груп, та 26 календарних днів для осіб з III групою інвалідності.

Сприяння працевлаштуванню. Роботодавець повинен надавати державній службі зайнятості інформацію про наявність вакансій, які підходять для працевлаштування осіб з інвалідністю. Також роботодавець повинен сприяти навчанню та перекваліфікації таких працівників.

За матеріалами: ДЕРЖПРАЦІ